عنوان مقاله:

اسفناج سبزی پرخاصیت

همه ما می‌دانیم که اسفناج یکی از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین است. خواص فوق‌العاده این سبزی سبز تیره و برگ‌دار فقط مختص قهرمانان خیالی و کارتونی نیست!! این سبزی پرخاصیت را می‌توان به صورت تازه خوری، بخارپز و یا در غذاها استفاده کرد. در این مقاله از مجله میشا ارگانیک بیشتر به فواید این سبزی پرخاصیت و خوشمزه می‌پردازیم.
اسفناج پرخاصیت
اسفناج با نام علمی Spinacia oleracea یک سبزی سبز برگ است که منشا آن ایران می‌باشد. در حدود قرن هشتم قبل از میلاد، مسافران عرب اسفناج خشک شده را به دریای مدیترانه آوردند، جایی که هنوز هم این سبزی همراه با غذاهای فرانسوی، ایتالیایی و یونانی پخته می‌شود.

اسفناج یک سبزی برگدار غنی از مواد مغذی است. این سبزی حاوی چندین ریز مغذی مهم است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بر می‌گیرد. سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب سالم است که برای بدن مفیدند.
ویتامین‌ها و مواد معدنی

اسفناج منبع عالی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، از جمله:

ویتامین A: سرشار از کاروتنوئید است که بدن شما می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

ویتامین C: این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که سلامت پوست و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

ویتامین K1: این ویتامین برای لخته شدن خون ضروری است. قابل ذکر است که یک برگ اسفناج بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می‌کند.

اسید فولیک: این ترکیب که به نام فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، برای زنان باردار حیاتی است و برای عملکرد طبیعی سلولی و رشد بافت ضروری است.

آهن: اسفناج منبع عالی این ماده معدنی ضروری است. آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند و اکسیژن را به بافت های بدن می‌رساند.

کلسیم: این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها و یک مولکول سیگنال دهنده حیاتی برای سیستم عصبی، قلب و ماهیچه‌ها ضروری است.

این سبزی سبز رنگ حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر از جمله پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B6، B9 و E است.

آنچه که درباره ویتامین‌ها باید بدانید! این مطلب جذاب و خواندنی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.
محافظت از سرطان

ماده مغذی اسفناج شامل کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن، لوتئین و گزانتین است. این سبزی سرشار از فلاونوئیدهاست. این ترکیبات آنتی اکسیدان قوی هستند که با آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. به همین دلیل اسفناج یکی از بهترین مواد غذایی ضد پیری شناخته شده است.

این سبزی به دلیل جلوگیری از آسیب DNA و محدود کردن واکنش‌های اکسیداسیون با وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند نئوگزانتین و ویوولاکسانتین، می‌تواند سرعت تشکیل سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که کاروتنوئیدهای اسفناج از جهش‌های سلولی و رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که این سبزی با حذف مواد سرطان‌زا، سم زدایی بدن، کاهش التهاب و کاهش سرعت آسیب رادیکال‌های آزاد به عنوان یک عامل محافظتی در برابر سرطان عمل می‌کند.

آنتی اکسیدان چیست؟ این مطلب مهم و جذاب را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.
پیشگیری از بیماری های قلبی

اسفناج التهاب بدن را که یکی از عوامل اصلی خطر بیماری قلبی است، محدود می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند با بهبود عملکرد اسید نیتریک که گردش خون، فشار خون و سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، از سلامت قلب محافظت کند.

اسفناج همچنین حاوی دو آنتی اکسیدان‌هایی به نام‌های نئوگزانتین و ویولوکسانتین است که محققان آن را در کاهش پاسخ‌های التهابی در سراسر بدن مفید می‌دانند. اسفناج یکی از شناخته شده ترین منابع این ترکیبات خاص و بسیار مفید است.

مواد مغذی اسفناج به درمان مشکلات عروق خونی، از جمله تصلب شرایین و فشار خون بالا کمک می‌کند. ترکیبات موجود در اسفناج با هم همکاری می‌کنند تا شریان‌ها را از تجمع پلاک پاک کنند، سطح کلسترول را کاهش می‌دهند، با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند، جریان خون را افزایش داده و رگ‌های خونی را قوی و سالم نگه می‌دارد.

فیبر موجود در این سبزی باعث کاهش سطح کلسترول و کاهش جذب گلوکز در جریان خون می‌شود. این عوامل با هم تا حد زیادی خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهند.
تقویت ایمنی
اسفناج مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین C دارد. هر دو این ویتامین‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در حفظ سیستم ایمنی نقش موثری دارند. ویتامین C و A از سیستم ایمنی بدن شما در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و سایر مهاجمان خطرناک محافظت می‌کنند.

این سبزی با کاهش پاسخ های التهابی، کاهش آسیب سلولی و همچنین کمک به سیستم گوارشی که برای جذب مواد مغذی، سیستم ایمنی را از طریق مواد موجود در غذا تقویت می‌کنند.
پیشگیری از دیابت
این سبزی حاوی استروئیدی به نام فیتوکسیروئید است. این استروئید متابولیسم گلوکز را افزایش می‌دهد و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. این عمل برای افراد مبتلا به پیش دیابت، دیابت یا سایر انواع سندرم متابولیک بسیار مفید است، زیرا نیاز به هورمون مهمی که انسولین را ذخیره می‌کند را به حداقل می‌رساند.

ترکیبات موجود در این سبزی در کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید است. دیابتی‌ها ممکن است بیماری قلبی، کوری، آسیب عصبی، بی‌حسی اندام‌ها و سایر مشکلاتی را تجربه کنند که اسفناج و سایر سبزیجات می‌توانند در کاهش این عوارض موثر باشند.
اسفناج و رشد مو

یکی از فواید شگفت انگیز اسفناج این است که به رشد مو کمک می‌کند. مقدار زیاد پروتئین، ویتامین A و ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می‌دهد تا چربی پوست سر را به درستی تنظیم کند و به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این عوامل همچنین به رشد سریع مو کمک می‌کنند. برای افرادی که سابقه ریزش مو در خانواده خود دارند بسیار عالی است. برای تهیه این ماسک مو، یک فنجان اسفناج بردارید، آن را با یک قاشق غذاخوری عسل، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک مخلوط کنید و سپس مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نگه دارید.

برای مشاهده و خرید انوع عسل های ارگانیک با کیفیتی عالی و طعمی بی نظیر از فروشگاه میشا ارگانیک روی لینک کلیک کنید.
تنظیم خواب و درمان بی خوابی
اسفناج به دلیل داشتن ویتامین بالا در این مورد نیز مفید است. اسفناج حاوی ویتامین B6 و منیزیم است. B6 به ما کمک می‌کند سروتونین تولید کنیم. سروتونین هورمونی که ما را آرام می‌کند و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند.

خواب کافی، فراموش شده‌ترین استراتژی مدیریت دیابت را با کلیک روی لینک در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.
راهی برای کاهش وزن
اسفناج کالری بسیار کم و فیبر زیادی دارد که برای سالم ماندن دستگاه گوارش عالی است. داشتن معده سالم و تعادل باکتریایی مناسب برای سلامتی بدن ضروری است. فیبر اسفناج مانند همه فیبرها سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و به کنترل سطح قند خون و کنترل کاهش وزن کمک می‌کند. تقریبا هر فنجان اسفناج خشک ۷ کالری دارد، بنابراین استفاده از اسفناج یک راه عالی برای کاهش وزن است.
مراقبت از پوست
اسفناج به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های اسفناج مانند لوتئین و کورستین هر دو برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و همچنین خارش پوست، اگزما، خشکی پوست و سایر بیماری‌های پوستی مفید است. اسفناج خشک دارای کاروتنوئیدها و پلی فنول‌های بالایی است که باعث تحریک رشد سلول‌های جدید پوست و تولید کلاژن می‌شود.

شما عزیزان و علاقمندان به خرید انواع سبزیجات خشک ارگانیک می توانید با کلیک روی لینک از محصولات متنوع این بخش دیدن کنید.
سم زدایی
مواد مغذی موجود در این سبزی می‌تواند به سم زدایی بدن و حمایت از عملکرد کبد با جلوگیری از رشد باکتری‌ها در میکروفلور روده کمک کند. کاهش التهاب دستگاه گوارش نه تنها به فلاونوئیدهای اسفناج بلکه به کاروتنوئیدها نیز مربوط می‌شود. از پوشش آسیب‌پذیر دستگاه گوارش و معده محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد.

اسفناج خشک نیز منبع خوبی از فیبر غذایی است. فیبر برای حفظ سلامت دستگاه گوارش ضروری است، زیرا باعث حرکت منظم روده می‌شود و  سموم را به خارج از بدن هدایت می‌کند، از یبوست یا اسهال جلوگیری کرده و دستگاه گوارش را سم زدایی می‌کند.

شما عزیزان می توانید مطلب عرق کاسنی دوستدار کبد شما را در مجله میشا ارگانیک بخوانید. علاوه بر این می توانید با کلیک روی لینک عرق ارگانیک کاسنی برگسان را از میشا ارگانیک خریداری کنید.
منبع غنی منیزیم

به گفته محققان، اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیم است. و مهمتر از همه، منیزیم موجود در اسفناج پس از پخت دست نخورده باقی می‌ماند. منیزیم یک ماده مغذی ضروری در بدن است که به سلامت سلول‌ها کمک می‌کند و در بیش از ۳ عملکرد فیزیکی مختلف نقش دارد. با این حال، متأسفانه بسیاری از بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته واقعا کمبود منیزیم دارند و اکثرا از این موضوع بی اطلاع هستند.

منیزیم برای تنظیم کلسیم، پتاسیم و سدیم مورد نیاز است که با هم انقباضات عضلانی را کنترل می‌کنند. به همین دلیل است که کمبود منیزیم منجر به درد عضلانی شود. کمبود منیزیم همچنین با بی‌خوابی، اختلالات خلقی، سردرد، فشار خون بالا و خطر بالای دیابت مرتبط است.

اسفناج ارگانیک، برخلاف اسفناج معمولی یا غیرارگانیک، می‌تواند منبع خوبی از منیزیم باشد. مطالعات نشان داده‌اند که یکی از قابل جذب‌ترین منابع منیزیم نیز اسفناج ارگانیک است. برخی‌ها استفاده از مکمل‌ها را ترجیح می‌دهند در حالی که مصرف مواد غذایی که حاوی مواد مغذی زیادی است برای سلامتی بدن بسیار مفیدتر از مکمل‌هاست.

شما عزیزان می توانید اسفناج تازه باغ ارگانیک سدرا (خرد شده) ۳۰۰ گرم را از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید.
به پروتئین نیاز دارید؟
اسفناج دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم آن ۲.۹ گرم پروتئین دارد. در واقع پروتئین‌های موجود در اسفناج به راحتی هضم شده و توسط آنزیم‌ها به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند. اگر ورزش می کنید اسیدهای آمینه برای شما ضروری هستند.
محافظت از چشمان
اسفناج مملو از دو ترکیب گیاهی لوتئین و زآگزانتین است. وقتی اسفناج می‌خورید، این ترکیبات در شبکیه چشم شما جمع می‌شوند و کمی شبیه عینک آفتابی عمل می‌کنند و نور آبی را فیلتر می‌کنند. این ترکیبات به از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر در شبکیه چشم کمک می‌کنند. در مجموع باعث کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD، عامل اصلی نابینایی) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تجمع لوتئین در شبکیه چشم می‌تواند وضوح بینایی شما را بهبود بخشد.
استخوان‌های قوی تر

اسفناج مملو از ویتامین K است، ویتامینی که در متابولیسم استخوان نقش دارد و تحقیقات نشان داده است افرادی که کمبود ویتامین K دارند بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که خوردن منظم این سبزی و سایر سبزیجات سبز برای افزایش توده استخوانی مفید است.
کاهش دهنده چربی
اسفناج حاوی ساپونین‌هایی است که به دلیل برهمکنش آنها با مولکول‌های سطحی در غشای سلولی روده، باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و با کلسترول، کمپلکس‌های نامحلول تشکیل می‌دهد که در جذب کلسترول اختلال ایجاد می‌کند. این کمپلکس‌ها از طریق مجرای صفراوی دفع شده و از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شوند.
احتیاط‌ها
در مصرف هر نوع ماده غذایی نباید زیاده روی کرد. افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند و افرادی که نوع خاصی از داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید در مصرف اسفناج احتیاط کنند.

این سبزی حاوی اگزالات است و برای برخی افراد، اگزالات بیش از حد می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود. (سنگ های کلیه اگزالات کلسیم شایع ترین هستند.)

اسفناج و سایر سبزیجات برگدار نیز راهی عالی برای دریافت ویتامین K هستند. اما اگر از وارفارین رقیق‌کننده خون (معروف به کومادین) استفاده می‌کنید. ویتامین K اثر وارفارین/کومادین را کاهش می‌دهد (البته فقط این رقیق‌کننده‌های خون، نه سایر داروها را).