عنوان مقاله:

بهترین زمان نوشیدن روغن زیتون

شاید شنیده باشید که مردم منطقه مدیترانه هر روز صبح یک چهارم فنجان روغن زیتون می‌نوشند و در سال‌های اخیر، مصرف روغن‌ زیتون فراتر از این منطقه گسترش یافته و تا حدودی در تمام جهان محبوب شده است. اگر می‌خواهید شروع به نوشیدن روغن زیتون کنید، باید با مقدار کمتری شروع کنید. مصرف بین یک قاشق چایخوری تا یک قاشق غذاخوری (سه قاشق چای خوری) روغن زیتون برای بهره‌مندی از فواید آن کافی است. در این مطلب از مجله میشا ارگانیک به چگونگی نوشیدن روغن زیتون، فواید و بهترین زمان مصرف آن می‌پردازیم.
سرانه مصرف روغن زیتون در سراسر دنیا
اروپایی‌های جنوبی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای متشکل از سبزیجات، میوه‌ها، ماهی زیاد و روغن زیتون فراوان دارند، امید به زندگی بالاتری دارند. به طور متوسط، سرانه مصرف روغن زیتون در ایتالیا و اسپانیا برای هر فرد حدود ۱۳ لیتر است. در حالی که کل رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت افراد دارد، به نظر می‌رسد استفاده از روغن زیتون عامل اصلی کمک به افزایش طول عمر و سلامتی افراد این منطقه است.

آیا باید روغن زیتون بنوشید؟

این موضوع به شما و برنامه غذایی‌تان بستگی دارد که آیا می‌خواهید روغن زیتون بنوشید یا نه؟ نوشیدن روغن زیتون مطمئنا راهی آسان برای مصرف آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم موجود در زیتون است. با این حال، اگر نوشیدن روغن زیتون را دوست ندارید، می‌توانید آن را به روش‌های دیگری در رژیم غذایی خود بگنجانید، مانند استفاده از آن به عنوان یک ماده در هنگام پخت و پز و یا ریختن آن روی سالاد.

چه چیزی روغن زیتون را مفید می‌کند؟
بر کسی پوشیده نیست که روغن زیتون به ویژه روغن زیتون فرابکر ارگانیک بهترین نوع روغن در پخت و پز است. اما، مانند هر چیز دیگری، باید در حد اعتدال آن را مصرف کنید. طبق مطالعات متعدد، نوشیدن روغن زیتون فواید زیادی دارد، از جمله:
۱. اسیدهای چرب سالم
اکثر مردم چربی‌های ناسالم را بیش از حد و چربی‌های سالم را بسیار کم مصرف می‌کنند. راستش را بخواهید، دشوار است بدانید که آیا غذایی که می‌خورید واقعا سالم است یا نه؟ چیزی است که باعث می‌شود روغن زیتون، به ویژه روغن زیتون فرابکر یک مکمل غذایی اسید چرب مفید باشد همان اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA) هستند. چربی‌های چند غیراشباع موجود در روغن زیتون در کاهش سطح کلسترول بد موثرند. با کاهش کلسترول بد، میزان ابتلا به بیماری های قلبی و سکته کاهش می‌یابد.

علاوه بر این اسیدهای چرب چند غیر اشباع برای حفظ سلول‌های سالم فوق العاده مفید هستند و چربی‌های ضروری را که بدن شما نمی‌تواند به تنهایی تولید کند، مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ را فراهم می‌کند.

اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) نیز دیگرچربی‌های موجود در روغن زیتون هستند. این اسیدهای چرب مولکول‌های چربی سالمی هستند که هم می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد کمک کنند و هم مصرف ویتامین E را افزایش دهند. همچنین سرشار از اسید اولئیک اند که سلامت سلولی و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند.

روغن زیتون سرشار از پلی فنول‌هاست. پلی فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که برای بدن انسان بسیار مفیدند. به همین دلیل بهتر است که روغن زیتون فرابکر را برای نوشیدن انتخاب کنید که دارای محتوای فنولیک بالایی است.

در اغلب برنامه‌های غذایی ۲۰-۳۵٪ از کالری دریافتی روزانه شما باید از PUFA و MUFA باشد. این مورد نیز دلیل دیگری برای نوشیدن روغن زیتون است، زیرا یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی و دارای ترکیب اسیدهای چرب سالم است.

اگر به دنبال راهنما برای خرید روغن زیتون ارگانیک هستید، با کلیک بر روی لینک این مطلب کاربردی از مجله میشا ارگانیک را مطالعه کنید.
۲. سلامت قلب
بر کسی پوشیده نیست که روغن زیتون برای سلامت قلب عالی است. اینجاست که اسید اولئیک وارد عمل می‌شود. برخلاف سایر چربی‌ها و روغن‌ها، نوشیدن روغن زیتون فرابکر خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. طبق یک مطالعه، افرادی که روزانه ۶۰ میلی لیتر روغن زیتون مصرف می‌کنند، ۳۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

علاوه بر این، سازمان غذا و دارو (FDA) بیان می‌کند که روغن زیتون فرابکر غنی از اسید اولئیک است و خطر ابتلا به بیماری قلبی را در صورت مصرف روزانه کاهش می‌دهد.

آیا می دانستید روغن زیتون به روغن دوستدار قلب شما مشهور است؟ با کلیک بر روی لینک در این مورد بیشتر بدانید.
۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن زیتون به دلیل داشتن غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های تک غیراشباع با خواص ضدالتهابی برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است. با نوشیدن روغن زیتون، دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی افزایش می‌یابد، زیرا این روغن نقش مهمی در افزایش تعداد سلول‌های درگیر برای مقاومت در برابر هر گونه پاتوژن خارجی دارد.
۴. کاهش قند خون
روغن زیتون فرآیند تثبیت قند در دیابت نوع ۲ را تسهیل می‌کند، که پیش زمینه‌ای برای بیماری‌های جدی دیگر است. انسولین هورمونی است که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، بنابراین وقتی این وضعیت ایجاد می‌شود، بدن یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا به سادگی در برابر آن مقاوم می‌شود. اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن زیتون با کمک به تولید انسولین به کاهش سطح قند خون، بیشتر از روغن‌های دیگر کمک می‌کنند. بنابراین برای افرادی که دیابت دارند، نوشیدن روغن زیتون توصیه می‌شود.

شما عزیزان می توانید از بخش روغن های ارگانیک فروشگاه میشا ارگانیک انواع روغن های ارگانیک مانندروغن زیتون ارگانیک اکسیر | ۷۵۰ سی سی قوطی فلزی و روغن فرابکر کلزا ارگانیک درنیکا ۷۵۰ میلی لیتری اقتصادی را از میشا ارگانیک خریداری کنید.
۵. سم زدایی کبد

وظایف اصلی کبد ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی، سم زدایی خون، متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، سنتز پروتئین‌های پلاسما، فعال سازی آنزیم‌ها، دفع کلسترول، هورمون‌ها و داروها و تولید و دفع صفرا است. با نوشیدن روغن زیتون، به کبد خود کمک کنید تا این وظایف را به درستی انجام دهد، زیرا این روغن یک ملین طبیعی است و ترشح صفرا را بهتر می‌کند.

نوشیدن روغن زیتون به کبد کمک می‌کند سموم ذخیره شده را آزاد کند. علاوه بر این، رسوب چربی در کبد را کاهش می‌دهد. به همین دلیل به یک مکمل ایده آل برای رژیم‌های غذایی کبد چرب تبدیل شده است.
۶. سلامت مغز
مطالعات مختلفی وجود دارد که سلامت مغز را با نوشیدن روغن زیتون مرتبط می‌دانند. در حالی که می‌دانیم اختلالات روانی را نمی‌توان به سادگی با مصرف روغن‌های پخت و پز درمان کرد، اما پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون فرابکر در واقع به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند. روغن زیتون حافظه را بهبود می‌بخشد و به پیشگیری از آلزایمر و افسردگی کمک می‌کند.
۷. کاهش التهاب
روغن زیتون فرابکر حاوی حدود ۳۰ پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن زیتون فرابکر به افزایش کلسترول HDL (خوب) و در عین حال کاهش کلسترول LDL (بد) کمک می‌کند.

کلسترول خون و ۱۲ ماده غذایی تاثیرگذار بر کاهش مقدار آن را در مجله میشا ارگانیک بخوانید.
۸. استحکام استخوان
روغن زیتون بسیار غنی از ترکیبات ضد التهابی است که یکی از آنها اولئوکانتال است و  فقط در این گیاه یافت می‌شود. اولئوکانتال توانایی پیشگیری، کاهش و تسکین التهاب را دارد. این ترکیب با مهار آنزیم‌های COX-1 و COX-2، که پروستاگلاندین‌هایی را تولید می‌کنند و التهاب را تحریک می‌کنند، مانند ایبوپروفن عمل می‌کند. مطالعات مختلف نشان داده است افرادی که روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می‌نوشند، استخوان‌های متراکم‌تری دارند.
۹. کمک به سیستم گوارش

برخی افراد با نوشیدن روغن زیتون به صورت روزانه با معده خالی، یبوست مزمن را برطرف می‌کنند. با انجام این کار، روده بزرگ نیز عملکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد. از آنجایی که روغن زیتون فرابکر به سیستم گوارشی کمک می‌کند، مدفوع نرم تر می‌شود و همه چیز در روده بزرگ راحت تر حرکت می‌کند. علاوه بر این، روغن زیتون باعث محافظت و بازیابی سلول‌های روده نیز می‌شود.
۱۰. کاهش وزن
روغن زیتون نقش مهمی در ایجاد حس سیری دارد. این روغن سطح هورمون سیری را افزایش می‌دهد. ترکیبات معطر زیتون به همراه سطح بالای هورمون سیری به افراد کمک می‌کند کمتر غذا بخورند و وزن کم کنند! اما مراقب باشید از کالری دریافتی روزانه خود فراتر نروید. مطالعات اخیر نشان داده است که اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشیم، چنین خطری وجود ندارد، زیرا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فقط ۱۱۹ کالری دارد.
۱۱. پوست، مو و ناخن زیبا
روغن زیتون این توانایی را دارد که به مو، پوست، ناخن و استخوان شما درخشندگی و استحکام  شگفت انگیزی بدهد. در بسیاری از محصولات زیبایی از زیتون و روغن آن به عنوان یک ماده اولیه استفاده می‌کنند. با نوشیدن روغن زیتون می‌توانید از تمام فواید آن بهره ببرید. این روغن می‌تواند موها و ناخن‌های آسیب دیده را ترمیم کند و به طور قابل توجهی رشد آنها را تقویت کند.
بهترین زمان مصرف روغن زیتون
با اینکه تحقیقات ثابت کرده‌اند که نوشیدن روغن زیتون مفید است، هنوز سوالاتی در مورد بهترین زمان مصرف آن وجود دارد. برخی پیشنهاد می‌کنند که صبح بهترین زمان برای مصرف روغن زیتون است، برخی دیگر مصرف آن را در شب قبل از خواب ترجیح می‌دهند. در حقیقت، هیچ تحقیق خاصی در مورد مصرف روغن زیتون در ساعات مختلف روز صورت نگرفته است.

برای بهره‌مندی از فواید فراوان روغن زیتون، توصیه می‌شود به محض بیدار شدن از خواب با معده خالی یا حداقل نیم ساعت قبل از صرف صبحانه، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر بنوشید. با انجام این کار، شما مواد مغذی را بهتر جذب می کنید.

در حالی که می‌توانید روغن زیتون را در هر زمانی از روز بنوشید، بسیاری از مردم می گویند که ترجیح می‌دهند اول صبح با معده خالی این کار را انجام دهند. حتما به بدن خود توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا برخی از افراد سیستم گوارشی ضعیفی دارند و نوشیدن روغن زیتون با معده خالی باعث ناراحتی دستگاه گوارش‌شان شود. اگر متوجه شدید که نوشیدن روغن زیتون با معده خالی با بدن شما سازگار نیست، به جای نوشیدن سعی کنید آن را با غذا و سالاد مصرف کنید.

توصیه می کنیم همیشه روغن زیتون فرابکر خوب را انتخاب کنید. برای مصرف روغن زیتون بهتر است سراغ روغن‌های خالص و طبیعی بروید. این نوع روغن زیتون‌ها کیفیت بالایی در مقایسه با روغن زیتون تصفیه شده داشته و حاوی مقادیر زیادی چربی‌های سالم و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

سعی کنید روغن زیتونی که برای نوشیدن انتخاب می‌کنید از برندهای معتبر و در حد امکان از نوع ارگانیک باشند، زیرا برای تولید این محصولات از زیتون‌های ارگانیک استفاده شده است. تفاوت روغن زیتون ارگانیک با محصولات معمولی در این است که زیتون‌های مورد استفاده برای روغن‌گیری تحت استانداردهای ارگانیک تولید شده اند. در کشاورزی ارگانیک از سموم شیمیایی و کودهای مصنوعی برای پرورش درختان استفاده نمی‌شود. بنابراین در این محصولات باقی مانده مواد شیمیایی وجود ندارد و می‌توانید با اطمینان کامل این محصولات سالم را مصرف کنید.

شما عزیزان می توانید روغن زیتون فرابکر ارگانیک فدک ۱ لیتر قوطی فلزی و روغن زیتون فرابکر ارگانیک فدک ۳ لیتری قوطی فلزی را از میشا ارگانیک خریداری کنید. این محصولات دارای گواهی ارگانیک بوده و با بهترین کیفیت برای شما مشتریان عزیز ارائه می شوند.

برای مصرف روغن زیتون ابتدا با یک قاشق غذاخوری شروع کنید و به مرور زمان مقدار آن را افزایش دهید. می‌توانید روغن زیتون را در یک فنجان آب گرم و آب یک لیمو مخلوط کنید. آب لیمو به هضم آسان روغن کمک می‌کند. به علاوه، آب لیمو باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. یک کبد سالم، صفرای بیشتری تولید می‌کند که به نوبه خود برای تجزیه مناسب چربی‌ها در روده کوچک مورد نیاز است.

مردم در مدیترانه روغن زیتون فرابکر را جزء اصلی رژیم غذایی روزانه خود می دانند و به جای اندازه گیری آن با قاشق، آن را بیشتر مصرف می‌کنند. اما بهتر است که اعتدال را در نظر داشته باشید. چه بنوشید و چه آن را برای پخت و پز استفاده کنید، همیشه روغن زیتون را طبق یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم نیز هرگز خوب نیست، حتی برای ناب‌ترین خوراکی‌ها.